Näitleja Lembit Eelmäe lunastas Põrgupõhja Jürkana teatri
Andres Laasik, Eesti Päevaleht
Pärast pikka haigust lahkus teenekas Vanemuise teatri näitleja Lembit Eelmäe.
Eile lahkunud suur näitleja Lembit Eelmäe viib endaga hauda kaasa hääle, millega paljude eestlaste jaoks rääkisid Põrgupõhja Jürka, Mogri Märt ja Kihnu Jõnn. Need Lembit Eelmäe mängitud tegelased on oma inimesemõistmise, tundetäpsuse ja elutunnetuse sügavuse poolest unustamatud. Paremat Põrgupõhja Jürkat pole meil olnud.
Neile, kes pole „Põrgupõhja uut Vanapaganat” näinud, on raske rääkida, milline oli Lembit Eelmäe legendaarseks saanud roll. Teater haihtub pärast etendust ja jääb vaid inimeste mällu. Kuid inimesi, kellesse on jäänud edasi elama Lembit Eelmäe suurrollid, on tohutu hulk, sest ainuüksi Jaan Toominga 1976. aastal lavastatud tipplavastusi „Põrgupõhja uus Vanapagan” ja „Veli Joonatan” mängiti veel järgmise aastakümnendi algus-otsaski. Kuna nende lavastuste kunstitarkust kogesid paljud Tartu ülikooli tudengid, võib Lembit Eelmäed tinglikult pidada kunstilektoriks, kes kasvatas Vanemuises mitut põlvkonda noori haritlasi.
Rollid moodsas teatris
Eelmäe Jürkast jäi meelde piiritu siirus. Jürka õndsaks saamise jutt ei olnud mingi mõistukõne ega mäng, vaid tegus tahtmine jõuda kindla vaimse eesmärgini. Lembit Eelmäe suutis saavutada oma rollides lapseliku lihtsuse ja siiruse, ilma et rolli oleks sugenenud infantiilsuse varjundit. Oma teatritöödes mängis ta mõnikord suurt last täie tõsidusega, nii et sellest kumas inimeseks olemise olulisi tõdesid.
„Mina sain Priit Põldroosi teatriinstituudis põhilise koolituse kätte,” rääkis Lembit Eelmäe kord teatriseltskonnas noortele teatraalidele. „Aga näitlejas endas peab olema midagi, mis on kunstitegemiseks vajalik. See minu sees olev pidi ootama aastaid, kuni tuli Jaan Tooming ja selle valla päästis.”
Eelmäe mängis pärast Eesti riikliku teatriinstituudi lõpetamist oma rolle Pärnu teatris ja hiljem Vanemuises. Kuni tuli hiilgavate rollide ajastu Jaan Toominga lavastustes. Hiljem, kui Jaan Tooming lavastas juba Ugalas Smuuli „Kihnu Jõnni”, kutsus ta nimirolli jälle Lembit Eelmäe. Need kuulsad rollid sündisid juba moodsas uuendatud teatris, kus näitlejatöölt nõuti uut jõudu ja intensiivsust tolmuse ja vaga realismi asemel. Uus intensiivsus avaldus vahel ka uskumatus füüsilises pingutuses. Tohutus jõus, mis pani liikuma suure sajakilose Lembit Eelmäe mehekogu. Tantsiv Joonatan „Veli Joonatani” lavastuses oli kui taltsutamatu energiapall, mis põrkas vastu lava ja milles väljendus karakteri kuraas ja kius.
Kuigi Jaan Toomingal on olnud Lembit Eelmäe pikas loomingulises teekonnas eriline roll, ei tähenda see sugugi, et tema oleks olnud ainus lavastaja, kes Eelmäega tulemusrikast tööd tegi. Eelmäe mängis ka Vana Hirmsa ehk Kaarel Irdi ja Evald Hermaküla lavastustes. Hilisminevikus, kui Vanemuises käis oma suuri lavastajatöid tegemas Mati Unt, tuli Lembit Eelmäel nendeski kaasa lüüa.
Näitleja
Lembit Eelmäe
(26. IX 1927 – 2.VII 2009)
•• Sündis 26. septembril 1927 Viljandimaal Holdre vallas. Isa oli sepp.
•• Töötas 1951–57 Endlas, alates 1957 Vanemuises.
•• On avaldanud mulgimurdelisi luuletusi ja jutte, löönud kaasa mulkide seltsi tegevuses.
•• 2005 pälvis Valgetähe IV klassi ordeni.
•• 2006. aastal nimetas Tartu linn ta oma aukodanikuks.
Meenutused
Tõnu Tepandi, sõber
Minu jaoks oli Lemps nähtus, nagu vanem vend. Kõigi oma mõt-lemiste ja asjadega. Olime palju ninapidi koos, nii töiselt, aga vahel võtsime viina kah. Lemps oli selline lahtine sell, lahke ja väga salliv. Aga kui miski ei meeldinud, siis oli tema plahvatusjõud tohutu. Meil oli kombeks sageli koos luuletusi lugeda, õigemini tema luuletas ja mina tegin vahel käigu pealt muusika juurde. Plaanisime ikka pikalt minna ükskord koos tema lapsepõlveradadele Helmesse kuskile puu alla heietama, aga see jääb nüüd tegemata. Tema kohta peab ütlema, et ta oli väga kohusetundlik. Kui midagi oli kokku lepitud, siis ta kas või roomas kohale. Vahepeal oli ta ka ametiühingu esimees. Käis portfelliga ringi ja ükskõik, kas läks poest viina ostma või tähtsaid asju ajama, tõsine nägu oli alati ees. Ja ise oli õrna hingega, nagu näitlejad ikka.
Katri Aaslav-Tepandi, lavastaja
Kui lavastajana esimest korda „Vladimiri väljaku” proovi läksin, siis oli mul selline tunne, nagu oleksin vanade tuttavatega kokku saanud. Nii tema kui ka Herta Elvistega. See oli mingi hingeline lähedus. Oma osa oli selles muidugi kõigil Tartu juttudel, mida ma Tõnu (Tepandi) käest kuulnud olin, Lembit oli meile juba nagu pereliikmeks saanud. Aga lavastajale oli ta erakordselt hea kaasamängija. Lahtise meelega, julge ja kohusetundlik, haruldane komplekt ühe näitleja kohta. Sa teadsid, et võid minna proovi ja see näitleja ei reeda sind. Ta on ülesannetele vastuvõtlik ja sa võid kindel olla. Märkuste peale ta kunagi ei solvunud ja eks ka mul endal tuli tema käest õppida. Kas või juba seda, kuidas end näitlejale selgeks teha. Tugeva headuse jõuga, aga mitte pehmelt. Samas tundsid, kuidas tema kõrval muutud ise ka paremaks.
Raivo Adlas, kolleeg Vanemuise teatrist
Lembit oli mees, kes ei osanud teistest halba rääkida. Ka tema naljad olid alati heatahtlikud. Ja kindlasti käib tema kohta märk-sõna mulk, seda kõige paremas mõttes. Ta oli lausa mulkide jumal, nii oma Mulgi murdes kirjutatud luule pärast kui ka kogu olekuga. Näitlejana täielik universaal. Võis teha nii operetti, laulda kui ka olla väga traagiline. Mees, kes oskas ka väiksed osad suureks mängida. Oli ta ju esimene näitleja, kes sai Suure Vankri auhinna kõrvalosa täitmise eest. Karakternäitleja, kellele lavastaja pidi alati mõne nipi juurde mõtlema, sest muidu mõtles ta selle ise välja.
Lavastuses „Mälestusi kahest esmaspäevast”, palus Mikiver tal lava peal kogu aeg joosta, et oleks selge, et tegelaskujul on alailma kiire. Ta tegi seda kohutavalt naljakalt ja kuigi roll oli ehk väiksem, ei jäänud tegelase olemus ilmselt kellelegi selgusetuks.
Rene Vilbre, filmilavastaja
Kui ma sain Peeter Sauteri stsenaariumi, mille järgi tehti lühifilm „Armas tuss 50 aastat hiljem”, oli mulle selge, et seal mängivad Eelmäe ja Elviste. Natuke kartsin, kas nad võtavad rolli vastu. Siis ma küll imestasin, miks Eelmäed on filmis nii vähe kasutatud. Aga küllap on ees tema Vanapagana roll ja sellest tehtud Peeter Toominga film, mis on reÏissööre seganud Eelmäed valimast. Tegelikult oli Eelmäe võtteplatsil ülimalt paindlik. Kui filmi üles võtsime, siis arutasime, et see roll on justkui Vanapagan pensionipõlves.
Tegelikult polnud „Armas tuss” minu jaoks viimane koostöö Eelmäega. Kui mina veel pidin tegema Buratino-filmi, saime valmis 20-minutise treileri, kus Eelmäe mängis väga võimsalt Päikest.