Balletiklassika ühendab mineviku ja tänapäeva
Raimu Hanson, Tartu Postimees
Saladusliku needuse ja kõikevõitva armastuse teemaline Pjotr Tšaikovski ballett «Uinuv kaunitar» kuulub balletiklassika kullafondi. Rootsi lavastaja Pär Isberg annab sellele Vanemuises tänapäevase läike.
Kahevaatuselise lavastuse esimeses pooles käib tegevus aastal 1908. Tantsuandeline Aurora saab 16-aastaseks. Neiu sünnipäeval jäädvustab tema tantsimist kaameramees. Peo haripunktis torkab Aurora grammofoninõelaga näppu ja suigub igavesele unele.
Täpselt sada aastat hiljem, suve lõpul 2008, satub unustusehõlma vajunud villas ringi vaatama noorteseltskond, kes avastab vanad filmijupid. Nende vaatamise ajal seguneb minevik olevikuga. Aurora tantsib taas.
Teistmoodi klassika
Kõik see on midagi muud kui Tšaikovski eluajal 19. sajandi viimasel kümnendil võidukäiku tegema hakanud «Uinuv kaunitar», mille koreo-graafia lõi balletikuulsus Marius Petipa.
Petipa loomest on Pär Isberg oma koreograafiasse üle võtnud ainult Sinilinnu ja Florina pas de deux (tants kahele) esimeses vaatuses ja grand pas de deux (suur tants kahele) teises vaatuses.
Mõtte tuua Tartus «Uinuv kaunitar» vaatajate ette klassikalisest erinevana andis Rootsi Kuningliku Balleti lavastajale Vanemuise balletijuht Mare Tommingas. «Katsume Vanemuises kokku panna väga erilise repertuaari ja kui valime klassika, siis teeme seda teistmoodi,» ütles balletijuht.
Aurora osa on selgeks õppinud kolm baleriini – Hayley Jean Blackburn, Nashua Mironova ja Mai Kageyama. Kaks neist on tuntud Vanemuise eelmistest hooaegadest. Kes on aga Nashua Mironova? «Nashua Dahhab abiellus suvel meie balletisolisti Ilja Mironoviga,» ütles balletijuht.
Egiptimaal Aleksandrias sündinud Nashua ja Venemaal Gorkis ilmale tulnud Ilja tulid Tartusse möödunud aastal Peterburi balletiteatrist Koreo-graafilised Miniatuurid.
Esimest hooaega on Vanemuises Takuya Sumitomo, kes on «Uinuvas kaunitaris» üks Noormehe osa täitjaid. Ta on alles tulnud Antverpeni balletikoolist.
Võrreldes eelmise hooajaga on Vanemuise balletitrupist jäänud samaks kolmveerand. Balletijuht peab niisugust tantsijate vahetumist loomulikuks ja on õnnelik sellegi üle, et 75 protsenti trupist jäi endiseks.
Lahkumised Tartust
«Tartust lahkusid need, kes vahetasid elukutset või kellele ei sobinud siin töötamine perekondlikel põhjustel,» rääkis Mare Tommingas. «Näiteks Antonio Ayesta läks ära selle pärast, et teda vajatakse tema kodus Peruus. Nende asemele on tulnud uued noored väga toredad tantsijad.»
Niimoodi uuenenud balletitrupist kohtusid Pär Isbergiga nüüd väga paljud esimest korda, kuigi ta tõi sügisel 2004 Vanemuises vaatajate ette «Pähklipureja».
Piiriülene koostöö
• Pjotr Tšaikovski «Uinuva kaunitari» toob teistmoodi loona vaatajate ette Pär Isberg (Rootsi Kuninglik Ballett).
• Muusikajuht ja dirigent on Aivo Välja (Estonia).
• Aurora osas Hayley Jean Blackburn, Nashua Mironova või Mai Kageyama.
• Esietendus on 4. oktoobril Vanemuise suures majas.