„Ooperifantoomist” saab Vanemuise kalleim muusikaliprojekt
Laupäeval Vanemuise teatri suures majas esietenduv Andrew Lloyd Webberi muusikal „Ooperifantoom” on teatri ajaloos kõige keerulisem ja kõige ressursirikkam projekt.
„Ooperifantoom” on maailma üks populaarsemaid muusikale, mida näiteks Londonis on juba enam kui 27 aastat mängitud kaheksa etendust nädalas, lisaks on see lavadel mujal üle maailma, teab Vanemuise direktor Toomas Peterson. Ometi on teatritel Andrew Lloyd Webberi kompaniilt väga raske selle esitamise litsentsi saada. Kaks aastat tagasi litsentsi saanud Vanemuine on alles kolmas teater maailmas, kellele anti õigus tuua lavale oma versioon „Ooperifantoomist”.
Peterson selgitab, et kvaliteedi hoidmiseks ja autorite soovidele vastavuse tagamiseks on üldjuhul võimalik litsents saada vaid täpselt originaalkuju esitamiseks. Sama kehtib enamiku Webberi muusikalide kohta. Vanemuine on muusikale, sealhulgas Webberi omi, produtseerinud ja etendanud juba aastast 2002. „Ju oleme litsentsiomanikele suutnud tõestada, et teeme nii kvaliteetset tööd. Muidugi pole vähetähtis, et litsentsikompaniile on varasemast tuttavad kõik võtmeisikud: lavastaja Georg Malvius, muusikajuht Tarmo Leinatamm, kunstnikud Iir Hermeliin ja Ellen Cairns, valguskunstnik Palle Palme ja paljud osatäitjad, teiste hulgas Stephen Hansen,” selgitab Peterson, kuidas kaks aastat tagasi õnnestus toonasel teatridirektoril Paavo Nõgenel litsents hankida.
Milles aga seisneb ettevõtmise keerukus? Petersoni sõnul ei tohi loos muuta ühtegi nooti, süžeeliini ega kohta, numbrite järjekorda, samuti helistikke. Kõik peab toimuma libretost ja partituurist lähtudes. „Oma versiooni loomine tähendab, et ühelt poolt ei tohi kopeerida originaali, samas ei tohi ka sellest liiga kaugele minna, sest mõte peab jääma autorite tahtele vastavaks. See kõik seab lavastuse ettevalmistamisele erilised nõudmised,” ütleb teatrijuht. Ta toob ka keerukuse näitlikustamiseks võrdluse: kui enamiku Vanemuise repertuaarilavastuste lava on võimalik üles ehitada kahe kuni viie tunniga, siis detailirohkuse tõttu kestab see „Ooperifantoomil” terve päeva. „Ooperifantoomi” näol on tegu ka Vanemuise kõige ressursimahukama lavatükiga. Tõsi, sõlmitud litsentsilepingu järgi ei ole Vanemuisel lubatud muusikali lavaletoomise eelarvet avalikustada.