Tulleminek

Tulleminek

Märt-Matis Lille ooper

“Tullemineku” suureks õnnestumiseks on silmatorkavalt hea balanss lauldud ja lausutud sõna vahel, mis võimaldab toimivat kontrasti, lummavaid üleminekuid ning dramaatilisi rõhuasetusi.
Alvar Loog, Postimees

Peale nähtud “Tulleminekut” soovin avaldada kiitust ja tänu vaata et mõõtmatutes kogustes!
Fantastiline algupärane ooper. Kõik meeldis ja pakkus elamusi – muusika, libreto, lavastajatöö, osatäitmised, orkester.
Ilus, valus, mudane, poeetiline, veenev, mõtlemapanev, isikupärane, uudne.
Aitäh, autorid, teokstegijad, Vanemuine! See kogemus jääb kauaks meelde.
Piret Ehin, tartlane

Märt-Matis Lille lavale toodud ooper „Tulleminek” oli kogemus, mis raputas läbi ja pani sügavalt järele mõtlema. Lill on loonud keerulise, mitmekihilise teose, mis ootab ka kuulajalt jäägitut keskendumist ja aine sisse minekut. Aga see aine, sõda, pole kergete killast. Välises mõttes on sõda häving, kaos, aga inimlikul, psühholoogilisel tasandil piirsituatsioon, kus seistakse silmitsi oma psyche ja alateadvuse selliste hämaraladega, millest tavaelus aimugi ei ole. Imetlesin selles teoses just psühholoogiliste areaalide loomist ja nende omavahelist kommunikeerumist. Märt-Matis Lill ei ehitanud seda teost üles action-ooperina. Tema käsitlusviis – psühholoogiline, sümboolne, üldistatud – annab just sellele pealtnäha tegevusele suunatud ainele ootamatu, kuid väga mõjuva suuna.
Ia Remmel
ajakiri Muusika. August-september 2017

“Sõda paneb inimlikkuse väga teravalt proovile ja sunnib tõdema, et inimkond õpib ajaloost vaid seda, et ta ajaloost midagi ei õpi. Selles mõttes käsitleme lavastuses üsnagi ajatuid universaale ja arhetüüpe. Ooperi põhiliseks inspiratsiooniallikaks olev Esimene maailmasõda oli revolutsiooniline, see põrmustas massihävitusrelvade kasutuselevõtuga igasugused nö väärika sõjapidamise reeglid. Tsiteerides ajaloolast Christopher Clarki:
„1914. aasta peategelased olid nagu uneskõndijad: ettevaatlikud, aga samas pimedad, kes nägid unenägusid, aga jäid pimedaks nende tegelike õuduste suhtes, mis nad maailmale kaela tõid.“ Selles metafooris on midagi väga tabavat ka praeguste arengute kohta maailmas.

Sõja paatos võib pakkuda ülevaid kangelastegusid ja õiglasi ootusi, aga varem või hiljem kattub see vere ja poriga, kangelaslikkusest saab julmus või kaotusvalu, suurest kollektiivsest õnnelubadustest iga üksiku inimese isiklik traagika. Vallutamist ootavate territooriumidega kaardil pole muljutud maastikke näha.

Märt-Matis Lill, Jan Kaus ja Taago Tubin
„Tulleminekus“ kasutatakse Trooja sõja kirjeldusi, eesti rahvalaule ja Esimeses maailmasõjas osalenud inimeste mälestusi.

27. märtsil 2018 jagati Eesti Teatriliidu aastaauhindu, muusikaauhinna said MÄRT-MATIS LILL, JAN KAUS, TAAGO TUBIN ja TAAVI KULL erinevate teatrivormide meisterliku ühendamise eest ooperis „Tulleminek“ .

Märt-Matis Lille ooper “Tulleminek” on üks 2017. aasta kõige ulatuslikumaid ja olulisemaid uudisteoseid heliloomingu vallas. Selle tunnistuseks on ka äsjaomistatud Eesti Vabariigi riiklik kultuuripreemia – üks kõrgemaid tunnustusi.

Esietendus 22. aprillil 2017 Sadamateatris

NB! Lavastuses kasutatakse kohati strobovalgust, lavasuitsu (lavasuits on tervisele kahjutu) ning suitsetatakse.

Esituskeel: eesti
Tablool: inglise, eesti

LIBRETO

LIBRETO (inglise)

KAVALEHT


Libretist Jan Kaus
Muusikajuht ja dirigent Paul Mägi
Dirigent Taavi Kull
Lavastaja Taago Tubin (Ugala Teater)
Kunstnik Liisa Soolepp
Valguskunstnik Margus Vaigur (Endla Teater)
Elektroonika Tammo Sumera
Koreograaf Janek Savolainen

Osades Reigo Tamm (RO Estonia), Tamar Nugis, Rasmus Kull, Simo Breede, Jaan Willem Sibul, Märt Jakobson, Pirjo Jonas või Maria Listra, Sigrid Mutso, Annaliisa Pillak, Kadi Jürgens, Karmen Puis, Jaanus Tepomees, Karl Edgar Tammi, Kärt Tammjärv
Vanemuise ooperikoor ja sümfooniaorkester

Videod